Собственикът на ТВ1 господин Румен Ковачев, представен във FORBES България

Собственикът на ТВ1 господин Румен Ковачев, представен във FORBES България

25 декември 2021 година

Господин Румен Ковачев, собственик и изпълнителен директор на телевизия ТВ1 беше представен в ексклузивна биографична статия в престижното списание FORBES България.

Специално за читателите на декемврийския брой на FORBES България статията за господин Румен Ковачев беше написана от госпожа Елеонора Тарандова, а снимките са на госпожа Елена Ненкова, специално за FORBES.

Господин Румен Ковачев, собственик и изпълнителен директор на телевизия ТВ1 беше представен в ексклузивна биографична статия в престижното списание FORBES България, в декемврийския брой 12 на квалитетното издание за лидери в света на бизнес комуникацията и корпоративния бизнес. Препечатваме статията с любезното съгласие на списание FORBES България, като по-горе можете да откриете и линк, от който да си купите 12 брой на FORBES Bulgaria в електронен вариант. А ето и самата статия, без съкращения, предоставена на нашите зрители, които обичаме и ценим.

Всяка седмица, когато има мачове от българското баскетболно първенство, Румен Ковачев се качва в колата с подвижната телевизионна станция (ПТС), притежание на неговата „ТВ 1-телевизионна къща“, и обикаля залите в страната с екипа, който излъчва сигнал от срещите на живо. Държи да е в центъра на събитията било като режисьор, продуцент, мениджър, бизнесмен, било като инженер, който следи новите технологии, за да държи бизнеса си конкурентен. Освен всичко е работохолик. Напоследък прекарва немалко време и в нюзрума на своята телевизия ТV1. За пръв път от 15 години малкият частен канал пуска новинарска емисия – „Новините днес“, и той е потопен в оперативната дейност с идеята, че с примера си може да зарази останалите да заобичат работата си колкото него. Телевизия ТV1 е създадена с мисия да излъчва и популяризира концерти класическа музика, опера, балет и джаз, заснети от „ТВ 1-телевизионна къща“. Едва преди три години Ковачев решава, че телевизията може да бъде и „платформа на свободно мислещите журналисти“. В програмата добавя предавания по обществени, социални и политически теми, а сега и новинарска емисия, която „трябва да е по-различна от останалите не само в темите, а и в начина на отразяване“. „Да не се залита в скандалното, битовото и черната хроника, а да има повече новини от света“, обяснява той своето виждане. В допълнение тази есен TV1 сключва стратегическо партньорство за разпространение и за управление на част от рекламното време със сателитния телевизионен оператор „Булсатком“ и Колев поставя цел да се обнови съдържанието, без това да е включено в договора.

В разговорите с главния изпълнителен директор на „Булсатком“ Станислав Георгиев обсъжда позиционирането на TV1 на добро място в програмната мрежа на оператора. „Те сами ни потърсиха заради добрите ни авторски предавания. С доброто съдържание може да се продава повече реклама“, казва Ковачев. Оптимизмът му прелива и в проектите на „ТВ 1-телевизионна къща“, макар че в корона кризата се налага да харчи от резервите заради отмяна на всички събития за месеци напред. Добрата новина е, че компанията има клиенти на Балканите и в Източна Европа и ако в България събитията са спрени, другаде вървят. Подвижни станции пътуват непрекъснато и предават футбол, канадска борба, ръгби, картинг, снукър, волейбол, баскетбол от съседните държави. Немската ARD и European Broadcasting Union (EBU) от години работят с българската къща, защото има технология, която не се намира в тези географски ширини. „Вчера работихме продукция за Infront Sports & Media (компания за спортен маркетинг със седалище в Цуг, Швейцария)“, казва той. Става въпрос за мача на първенеца на България „Хебър“ с гръцкия гранд „Олимпиакос“ в първи сблъсък от 3-ия кръг на Шампионската лига в Пазарджик. Спортните събития съставляват над 50% от продукцията на TV1, но Ковачев не разчита само на спорта. В края на август излъчва за цял свят големия концерт с българското сопрано Соня Йончева и испанския тенор Пласидо Доминго от сцената пред „Свети Александър Невски“. Той инвестира 8 млн. евро в техника и технологии и „това няма край“: „Днес отворих още една нова камера.“ Добрата техника е с решаваща роля, когато става въпрос за високо качество на продукциите. В това отношение той е пионер във въвеждането на технологии в производството на телевизионни продукции в България. Още пази първия си фотоапарат Praktika със светкавица – да му напомня откъде е тръгнал.

Като студент по автоматизация на производството в Техническия университет Ковачев се изхранва с озвучаване на сватби и като фотограф на свободна практика. После решава да стане асистент-оператор в отдела за видеопродукция на агенция „Софияпрес“. Тогава купува и първата си любителска камера – на стойност „колкото една кола“. Парите взема от майка си. С тази камера снима сватби, събития, прави рекламни клипове. Презаписва видеофилми и музика за домашни видео- и фонотеки. Едно от помещенията на двустайния си апартамент преустройва в малко студио с един пулт и два магнетофона. Не след дълго един от приятелите му диджеи го търси за съвет, защото щял да прави телевизия. Оказва се поканен да участва в проекта за „Нова телевизия“ – първата частна телевизия, изградена с подръчни средства в празен гимнастически салон в столичния квартал „Дианабад“. Той е човекът, който разбира от технологии сред екипа от 20 души, събрани с неговите контакти в държавните студиа „Екран“, „Време“ и Центъра за документални филми. Шест години до 1998 г. Ковачев участва в производството на програми и новини. Към края започва да буксува. Решава, че трябва да възобнови частната си практика, прекъсната заради телевизията, която гълта и цялото му свободно време. През 1998 г. той основава първата частна „ТВ 1-телевизионна къща“ и започва да предлага услуга без еквивалент. Първата ПТС сглобява пред жилището, в което живее, с подръчни средства и с помощта на свои приятели технократи и инженери, техници, оператори, режисьори.

В известно отношение отношение те са и негови ментори. Техниката слагат в микробус – син като милиционерските коли с червена лента. Купува го пълен с един тон пясък вътре и с пернишка регистрация. Става известен като пернишкия ПТС. Колегите от БНТ се смеят на микробуса му, от който разтоварва сандък след сандък. Чакат техниката да се запали и излъчването да се провали, но не се случва. Вместо това гордият притежател на ПТС смело решава да предложи на Димитър Станчев, продуцент на популярната през 90-те години на миналия век телевизионна игра „Невада“, да заснема супершоуто. Двамата не се познават, но Станчев е готов да пробва и се получава. За пръв път частна технология е допусната да влезе в държавната телевизия. „Беше революция в закостенялата им система. Разчупихме статуквото и доказахме, че имаме място на телевизионния пазар“, казва Ковачев. Популярността му в телевизионните среди бързо расте. По това време генералният директор на БНТ Лиляна Попова спира излъчването на „Каналето“ и Слави Трифонов търси алтернатива за ново предаване – „Хъшове“. „ТВ 1“ поема преките предавания. Две години и половина пернишкият ПТС обикаля всички градове и села в България да снима „Хъшове“. По същото време прохожда и попфолк каналът „Планета“ и производителите на попфолк програми ползват студиата на къщата. Попаднал веднъж в музикалните среди, Ковачев събира и предложения за снимане на класическа музика, което е „голямо изпитание“, но отваря и много сериозна ниша. Хачо Бояджиев е режисьор на първата продукция на Софийската опера на открито с операта „Княз Игор“, която „ТВ 1“ излъчва от площад „Батенберг“ в София. С това компанията печели награда на телевизионния фестивал „Златната Албена“ през 2000 г.

В следващите няколко години телевизионната къща трупа златен фонд от представления на Софийската опера и Софийската филхармония. „Толкова много продукции снимаме, защо част от тях да не излъчваме в тв канал“, казва си Ковачев. Така тръгва ТV1 Broadcast Company с класическа музика, опера и арии, както и предавания за тях. В телевизията няма комерсиални предавания. Нагласата на основателя е по-скоро да служи, отколкото да прави бизнес, тъй като голяма част от продукциите са работени за „отрицателна стойност“. „В музикалните среди много добре знаят какви жестове правим към отделни групи и музиканти само и само да има качествено заснет концерт и да остане. Особено ценно е сега в пандемията, когато критичният брой публика от залите се премести пред мониторите“, обяснява той. Ковачев стои далеч от комерсиалните формати по две причини. Една малка телевизия не може да си позволи инвестиции в скъпи продукции. Другата е, че тв каналите „преливат от комерсиални продукции“. По негово мнение те подценяват интелекта на зрителите, което отблъсква част от публиката, а той иска да се обърне внимание именно на тази мислеща публика.

Паралелно развива и предлагането на телевизионни технологии в България. Купува най-модерните на Балканите HD подвижни телевизионни станции, две DSNG, покриващи изискванията на EBU и УЕФА за високо качество на сигнала, изгражда съвременни телевизионни студиа. „ТВ 1“ става най-добре оборудваната частна телевизионна къща за предаване в ефир на събития на открито. Цялата техника е Sony, защото, „като кажеш, че имаш Sony, никой не те пита нищо друго“. Ковачев пръв в България купува SNG – кола със сателитна антена, която може да предава сигнал отвсякъде. През лятото на 2004 г. излъчва кадри от европейското първенство по футбол в Португалия и от олимпийските игри в Атина. „Благодарение на неговото SNG българската телевизия за пръв път имаше преки предавания от студиата по време на олимпиадата в Атина“, казва Камен Алипиев, дългогодишен изпълнителен продуцент в БНТ и спортен коментатор на свободна практика. Осъвременената концепция за динамика на предаването и смесването на картината от камерите на самия терен правят услугата му незаменима на българския пазар. Само той има най-големия за страната телевизионен кран, чиято височина може да достигне 12 метра. В старанието си да предлага всичко най-ново той инвестира дори в технология за холографското изображение, която не се развива във времето, и с това губи пари.

Инвестира и в специализиран сървър за повторение на интересните моменти в дадено събитие, каквито другите нямат. Всички големи телевизии в България стават негови клиенти. В „ТВ-1“ имат дългосрочни договори за излъчване на спортни събития като този с Max Sport, платените канали на А1. Камен Алипиев казва, че благодарение на сътрудничеството с компанията на Ковачев качеството на телевизионното отразяване на баскетбола се е повишило значително: „Ние искаме да правим нови неща, а той е човекът, който ни казва дайте да ги направим по-хубаво.“ Успехът му идва от това, че успява да държи самоотвержен екип. С по-малко хора покрива повече събития от колегите, които са на заплата. В най-силните години до 2018 приходите на компанията му се движат около 1.8 млн. лв., генерирани предимно от дейност на международния пазар.

Тази финансова стабилност му дава импулс да инвестира в собствен имот и студиа. Години наред студиата му заемат огромно хале в зоната зад сградата на Интерпред, но „когато си наемател, нещо те спира в развитието“. В новия дом, както го нарича, влага 1 млн. евро кредит само за сградата. Базата нито е много голяма, нито малка, точно колкото да обслужи нуждите на 44 души екип и да предложи пълно обслужване на всички клиенти. Бъдещите му проекти са свързани с развитието на телевизията му в социалните медии. „Имаме добър портал, който излъчва на живо. Имаме начин, по който да накараме зрителя с мобилен телефон да бъде активен в YouTube каналите ни. Експериментираме и в Tik Tok“, разказва разпалено той. Смята, че обратната връзка от абонатите във Facebook и YouTube е много важна за добрата работа, защото „всеки зрител в повече ни прави още по-желани за реклами“. В един момент, както тече разговорът, Ковачев поглежда часовника и се извинява че след 15 минути започва предаването „Въпросите“, на което е режисьор, и набързо слага финала: „Както вече ви казах, обичам да съм човекът оркестър.“

Нашият уебсайт използва бисквитки, за да подобри разглеждането му във Вашия браузър.