ТЪРГОВСКИ ВОЙНИ
Поредното издание на Демокрацията беше посветено на икономически теми, любими за българина – пари и коли.
В разговор с водещия Марио Гаврилов икономистът професор Красимир Петров посочи, че има абсолютно всички предпоставки за рецесия, но правителствата правят абсолютно всичко възможно чрез печатане на пари и чрез кредит да забавят този процес. „Засега го правят безуспешно. Печатят с безумни темпове, включително и в България. Това засега забавя тази финансова криза“, е оценката на професор Петров.
Попитан откъде идва растежът на паричната маса у нас при условия на валутен борд Петров обясни, че този факт се дължи осново на вътрешния кредит. По дефиниция БНБ не може да емитира, ако срещу тесните пари няма покритие. На базата на тези пари търговските банки могат да дават кредит. Другият механизъм е чрез внос на чужди капитали и кредити отвън. Нашето правителство е взело 6 милиарда лева кредит от външни банки на 4-5%. Правителството ги депозира в БНБ и срещу тях БНБ емитира пари. „Всеки месец ние добавяме по 1 милиард нова парична маса. Имаме луда кредитна експанзия, което означава, че БНБ не контролира банките достатъчно“, смята професорът.
На въпроса защо гражданите усещат значително по-висока инфлация от официално обявената Петров отчете, че от Ковид насам неговите лични основни потребителски цени са сравнително удвоени. Има цени, които не са се качили толкова, но инфлацията определено е значително повече от официалната статистика. Все пак статистиката е независима, но не чак дотам, каза професорът.
Свалянето на лихвите от Федералния резерв означава, че ще има нова инфлационна лихва. Това е в интерес на американското правителство. Това обезценява огромния дълг на САЩ. Подобна е и политиката в Европейския съюз, трябва да се обезценяват дълговете на Гърция, Италия, отчасти и Ирландия. В САЩ сега-засега няма да има голям крах. Обаче хората ще обедняват, доходите им няма как да достигат темпа на инфлация. Същото ще се случи и в България, прогнозира икономистът.
Единственият начин да се повишат доходите и покупателната способност е да се повиши производителността на труда. Това го преподавам още на първокурсниците. Например, вдигаме пенсиите, но цените настигат този ръст. Кучето гони опашката, така е с цените и доходите, фигуративно се изрази Петров.
Според него истинската защита е златото, но то влиза в мисленето на едва 2-3% от българите. Повечето се хвърлят в имотния пазар, но той е силно балонизиран. „Аз съм изненадан, но всеки месец българите теглят по 800-900 милиона ипотечни кредити. Това е финансово и икономическо безумие. Единственото смислено решение е инвестиция в ресурси: нефт, уран, газ и т.н. или златни монети, както прави една трета от световното население“, даде рецепта професорът.
Темета на разговора с журналиста Атанас Марков беше търговското напрежение между Европа, САЩ и Китай заради електоромобилите. „От 20 години очакваме да дойде голямата китайска инвазия и тя не идва. По автомобилните салони китайци мереха с ролетки автомобилите, взимаха си дори части. Започнаха да произвеждат технологии, крадени, купиха компании. Европа е най-сложният и конкурентен пазар на автомобили. Дори Япония не може да направи каквото иска тук. Не мисля, че китайските автомобили ще се наложат, дори да няма тарифи“, каза в студиото на Демокрацията журналистът и допълни, че европейските производители също са субсидирани от държавата. Така са Фолксваген, Рено и други. Няма толкова директни субсидии, но държавата помага. Същото беше и с Дженерал Мотърс, като не могат да си позволят да уволнят 300 хиляди души и регистрираха ново юридическо лице. Китай отдавна искаше да е лидер в двигателите с вътрешно горене, но това са сложни машини и там не се получаваше. И сега са си надвили на масрафа и искат да бъдат лидери в електрическите автомобили, е мнението на Марков.
В България няма държавна помощ при покупка на електрически автомобил и много икономисти го смятат за правилно. Ето, Германия като спря подкрепата при покупка, търсенето на електрически автомобили се срина. Относно това кое по-изтодно трябва да разграничим много неща. Нови коли, стари коли. Тези, които си купуват електрическа кола, не си ги купуват по икономически причини. Това са основно хора, които живеят в къщи, за да има къде да ги зареждат. Те си ги купуват за кеф. Може да спираш в центъра на София и да оставиш колата цял ден, обясни Марков.
Зелената трансформация и електрическите автомобили дават шанс на България да се появи на картата. При електрическите автомобили концепцията е много проста. Може да го поправи всеки на улица „Симеон“. В самото начало се появяват именно електрическите автомобили, а вътрешното горене се налага заради лобито на Джон Рокфелер и защото бензинът е бил много евтин, но пък тогава се е продавал в аптеките. Отнема време, докато се появят бензиностанции и инфраструктура.
В товарния сектор електричеството тепърва навлиза. В този сектор ще има и много сериозно присъствие на водородния сектор. При него няма батерия, зареждането става много бързо, каза още в своа анализ Атанас Марков.
Цялото предаване може да видите на адрес
Гледайте “Демокрацията” всеки понеделник от 18.00 часа на живо в ефира на TV1, Youtube TV1 България и Facebook TV1 България, както и на официалния ни сайт: https://tv1.bg.