Музикалният театър и балет Арабеск представят
“Тъй рече „Заратустра” – музика Рихард Щраус
по поемата на Фридрих Ницше „ Тъй рече Заратустра” и едноименната музикална поема на Рихард Щраус
Хореография – Мила Искренова
Сценография и костюми – Нина Пашова
Мултимедия – Никола Налбантов
На 8 февруари 2024 година на сцената на Музикалния театър балет Арабеск ще представи нова, разширена редакция на спектакъла „ТЪЙ РЕЧЕ ЗАРАТУСТРА“ ( премиера 2011), с встъпителна част, изградена изцяло върху текст на Ницше, даващ непреходен философски поглед към динамичната ни съвременност. „Тъй рече Заратустра” би могло да бъде квалифицирано като представление, което през годините не избледнява, защото засяга вековечните човешки стремления, жажди и лутания. Хаосът и борбата за надмощие винаги ще бъдат неизменен спътник в живота на хората, а те винаги ще се опитват да ги преодолеят. Да преодолеят себе си, защото са останали сами. Без Бог. Светът днес е свят на динамично противопоставящи се сили и полюсни състояния -изобилие и мизерия, свръхтехнологии и примитивизъм, войни и алтруизъм, висока и масова култура. Човекът стои изправен срещу собствения си избор в едно огромно поле, в което мерят сили миналото и бъдещето. С тези въпроси Мила Искренова влиза в диалог с гениалното произведение на Фридрих Ницше – философът, без който не бихме могли да си представим развитието не само на изкуството, но и на цялостната философска мисъл през миналия век.
Хореографията на Мила Искренова е интуитивно и артистично отражение на най-известната философска поема на немския философ, освободено от натрупаните във времето манипулативни и спекулативни тълкувания. Танцьорите пътуват през осем последователни нива като едно колективно тяло, което преминава през различни състояния и образи, отразяващи по съвременен начин идеите на Заратустра.
“Човек е едно въже, вързано между животното и Свръхчовек – въже над бездна ….„ Гравитирайки около известната мисъл на Ницше, спектакълът „Тъй рече Заратустра” се спира върху основните етапи, през които преминава развитието на търсещия дух на мъдреца Заратустра: търпението, борбата и невинността. Езикът на Ницше, неведнъж сравняван с музика, вдъхновява не по-малко гениални музиканти, един от които е Рихард Щраус, който избира осем от главите от философската поема на Ницше, като водещата линия е конфликтът между човека и неговите желания с Природата и нейната мълчалива сила. Епизодите са: Изгрев, За бленуването по отвъдния свят, , За великия копнеж, ,За радостите и страстите, Погребална песен, За науката, за изцелението, Танцова песен и нощна песен, Песен на нощното търсене.
Билети на касата на Музикален театър и online https://epaygo.bg/3539920300