„МАРГИНАЛИ” Е ПЪРВОТО СЪБИТИЕ ОТ ФЕСТИВАЛ CULTURAMA 2023
Съвместен музикално-визуален пърформанс на клавирно дуо „Атмосфери” и визуалния артист Венелин Шурелов ще се проведе на 18 януари в софийския център за съвременни изкуства Топлоцентрала. Проектът с интригуващото име „МАРГИНАЛИ”е първото събитие от фестивал CULTURAMA за 2023 година.
Творческата идея на проекта е на двете млади пианистки Мила Михова и Александра Дичева, които спечелиха Национална стипендия „С усилия към звездите” в област „Музика” за 2021/2022 г. „МАРГИНАЛИ” е резултат от работата на двете стипендиантки през обучителната година и е израз на техните музикални и творчески търсения и вдъхновения. В тази първа изява пред публика с проект, подкрепен от Стипендията, те избраха да представят съвместен пърформанс с визуалния артист, сценограф и автор на интерактивни инсталации Венелин Шурелов.
Концертът на дуо „Атмосфери” ще представи естонския композитор Яан Раатс с 24 маргиналии за две пиана op.68 (1982) и соната за две пиана op.82 (1990). В контекста на музикалната програма, маргиналиите са 24 кратки пиеси без общо драматургично развитие и наратив. Всеки маргиналий въплъщава различно гранично състояние – първична агресия, медитативна съзерцателност, непоклатима решителност, остър сарказъм и др. В маргиналиите липсва кулминационна точка, те са като своеобразен прелюд към сонатата. Нейната по-крупна форма, бидейки една от най-устойчивите музикални форми въобще, контрастира на минималистичните кратки маргиналии. В сонатната форма музиката на Яан Раатс има пространството да претърпи развитие и да акумулира енергия, за да достигне до своя катарзис в последната част, която е и връхната точка в програмата.
„Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор”, разказват момичетата от клавирно дуо „Атмосфери”.
„Чуя ли „маргинал”, откликвам. Привлича ме страничното, граничното, периферното. Мила Михова и Александра Дичева предлагат да се разходим в сложната и асоциативна музика на ЯанРаатс. Не очаквайте от мен попътни абстрактни визуализации. Ще ви покажа две тела. Съвсем случайно Таня Неделчева и Ралица Георгиева откриха своите в почти танц. По стечение на обстоятелствата хореографски ги моделира Теодора Попова. А между другото постоянно ми се върти фраза от финалния монолог на бащата във филма „Призови ме с твоето име” – „А що се отнася до тялото ви, идва момент, когато никой не го гледа, още по-малко иска да се доближи до него”, споделя Венелин Шурелов.