За ново забавяне в доставката на следващите два медицински хеликоптера са съобщили от италианската фирма доставчик „Леонардо“ АД (Leonardо S.p.A.), информират от Министерството на здравеопазването, съобщава БТА.
Като причина изпълнителят посочва световната криза във веригата за доставки, съответно забавяния в осигуряването на ключови компоненти и на двата хеликоптера, които се отразяват и на останалите дейности по линията за окончателно сглобяване.
Очаква се вторият хеликоптер да бъде доставен у нас през януари 2025 г., а третият през февруари 2025 г. От фирмата-производител уточняват, че тези срокове също не са окончателни.
Според подписания договор за доставка на санитарни превозни средства за транспорт по въздух, вторият хеликоптер трябваше да бъде в България до 30 юни. През май обаче фирмата информира, че поради закъснение в производствения процес, доставката на втория хеликоптер ще се забави, като се очаква той да бъде в България през ноември. В същата кореспонденция се посочва, че това не би следвало да повлияе на срока за доставка на третия хеликоптер, който е до края на декември 2024 г.
В договора между изпълнителя и министерството е предвиден гратисен период за забава на доставка от 60 дни, по отношение на втория хеликоптер, като за всеки следващ се налагат съответните санкции.
До момента на „Леонардо“ АД са наложени неустойки в общ размер от 69 749,17 лв. Очакваната неустойка, която ще бъде наложена на изпълнителя, в случай, че доставката на втория хеликоптер бъде осъществена до 31 януари 2025 г. е в размер на 284 503, 22 лв.
Междувременно софтуерът на черната кутия на първия хеликоптер премина всички необходими тестове и се очаква финалното издаване на сертификат TSO (Technical Standard Orders). Докато това се случи от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ са удължили до 12 ноември 2024 г. срока, в който хеликоптерът може да бъде експлоатиран без CVR/FDR.
БТА припомня, че на 1 февруари 2024 г. в България пристигна първият хеликоптер от Системата за спешна помощ по въздух. Хеликоптерът е първият от общо шест машини, които България трябва да получи, като се очаква страната ни да направи заявка за още два. На територията на България се предвижда да бъдат изградени шест оперативни бази на бъдещата система за спешна помощ по въздух, а разположението им да дава възможност до всяка точка на страната да достигат два хеликоптера едновременно, спазвайки правилото за „златния час“.