Превозвачите в няколко града излязоха на национален протест срещу високите цени на горивата и въвеждането на нови тарифи за толсистемата.В София около 100 автобуса и 300 камиона задръстиха пространството пред МС, струпаха се също пред парламента и в участъка от БНБ до катедралата “Св. Александър Невски”. Движението по бул. „Цар Осквободител“ беше напълно блокирано. „Справедливо ли е да чакаме с дни по българските граници”, „Тол системата е по-разбита и от прохода Витиня” –транспаранти с такива надписи бяха окачени на кабини на ТИР-овете. Магдалена Mилтенова –конфедерация на автобусните превозвачи: „Тук е ролята на държавата – тя да влезе в своята функция, така че да могат да се намалят и цените на горивата. С метана положението е доста по-сериозно. Там няма акциз, т.е. там нищо не можем да променим. А автобусите са основно на метан. Така че това, което е необходимо ние сме го заявили към институциите, направили сме редица срещи. Очакваме да получим адекватна реакция от страна на правителството. Но ако такава няма, на 18 май ще има общонационален протест, който ще бъде в много по-голям мащаб, с преустановяване на автобусните превози, затваряне на автогари, пътни артерии, гранични пунктове и всичко, което е позволено от закона . Ние не можем да намалим цените на билетите, защото и в момента цената на транспортната услуга е под себестойност на услугата“. Превозвачите подчертаваха, че заради поскъпването на горивата се покачват и цените на превозваните храни. Сред настояванията е да отпадне биодобавката на горивата за период от 6 месеца и връщане за същия период на 50% от акциза на горивата. Протести на превозвачи имаше и в Пловдив, Варна, Плевен, Русе, Благоевград . В Бургас блокираха улица “Крайезерна”, а протестното шествие стигна до колелото за София. Васил Mихалев – зам.председател на НСБП: „Спешно България трябва да намали акциза с 50%, което е в рамките на възможностите на нашето правителство. Искаме да не се въвеждат допълнителни тол такси за второстепенните пътища, което го няма никъде в Европа и искаме да се махне биокомпонента, който оскъпява с 15 до 20 стотинки горивото“.
Автор: Тодор Беленски